• 1901 - EEN FAMILIETRADITIE


    Lagostina zag in 1901 het levenslicht in Omegna, Italië. Aan de oevers van het Ortameer, een van de grote subalpinemeren in Noord-Italië, legden Carlo Lagostina en zijn zoon Emilio de grondslag voor wat de 'saga' van Lagostina zou worden.

    Met hun vurige liefde voor de natuur en hun geboorteregio waren de beide mannen idealisten. Ze weigerden simpelweg de rol van toeschouwer te spelen bij de industriële wereld die zich in het begin van de vorige eeuw voor hun ogen ontwikkelde. Onder


    aanmoediging van zijn ambitieuze vader werd Emilio ingenieur. Al snel werd Lagostina een beroemd merk met diepgaande kennis van de productie van vertind kookgerei. Vanaf het begin van de jaren dertig werden dagelijks zo'n 30.000 Lagostina-producten handmatig gefabriceerd.

    De familie Lagostina nam de tijd om het bedrijf te ontwikkelen en tot bloei te brengen. Massimo Lagostina, de achterneef van de grondlegger, ontdekte op de handelsbeurs in Milaan in 1929 de eerste roestvrij stalen plaat. Hij begreep onmiddellijk hoe belangrijk dit materiaal was voor culinaire doeleinden. Massimo vernieuwde en introduceerde de eerste potten en pannen van roestvrij staal.

  • 1932-1956 - EEN ONGELOOFLIJKE KLIM NAAR DE TOP


    De familie Lagostina, vasthoudend als ware pioniers, lieten het hier niet bij. In 1933 werden de eerste roestvrij stalen pannen op de markt gebracht, gevolgd door een eerste collectie, Casa Mia, in 1934; een sterke periode met het ontwerp van Pastaoila, een pan die speciaal was ontwikkeld om pasta te koken en af te gieten.

    Het succes was ongekend en de lijn werd tentoongesteld in het MOMA in New York.


    In die tijd bestonden de klanten voor roestvrij stalen kookgerei vooral uit instellingen, ziekenhuizen, scheepslijnen en grote warenhuizen (Rinascente). Maar ook enkele winkeliers, vooral in de Italiaanse provincies Piëmont en Lombardije, verkochten de pannen.

    De jaren 1956 – 1957 brachten een fundamentele verandering: de productie van tinplaat liep ten einde. Een belangrijke stap voor Lagostina: handmatige vervaardiging maakte plaats voor mechanische processen.

  • 1956-1971 - EEN NIEUW TIJDPERK


    Onverzettelijk bleef Lagostina onderzoeken en ontwikkelen en introduceerde Thermoplan, de eerste warmtegeleidende bodem. Dit exclusieve proces zorgt voor een perfecte geleiding van de warmte over de bodem van de pannen.

    In 1960 trok de snelkookpan van Lagostina alle aandacht – een pan met een uniek systeem voor openen en sluiten -  dat tot op de dag van vandaag nog eigendom is van het merk, een draaiende greep en deksel.


    Lagostina staat ook op eenzame hoogte als het gaat om innovatieve enerzijds en de artistieke vormgeving anderzijds.

    Beroemde ontwerpers versterkten de positie van het merk met originele creaties: Carlo Mazzeri en de Moon Line®-grepen, de Thermoplan®-bodem en ketel en het stapelbare bestek van Pierre Cardin uit 1970.

    Vooral de diversiteit van de collecties markeert deze periode. Innovatie, een eigentijds karakter en traditie vormden de kernbegrippen van deze ambitieuze aanpak die door Lagostina in gang werd gezet.

  • 1971-2004 - EEN COHERENTE EVOLUTIE


    Onafgebroken blijft het Italiaanse merk er naar streven om te voldoen aan de hoogste verwachtingen op kookgebied en stemt de productie dan ook voortdurend af op de evolutie van kooktrends:

    - 1980: nieuwe functie van de snelkookpan: stomen

    - 1985: ontwikkeling van een innovatief technologisch proces: de Lagoplan bodem. Deze exclusieve technologie maakt een snelle temperatuurstijging mogelijk, met een extra garantie tegen vervorming


    - 1986: geboorte van de Pastaoila, een speciale pan voor het koken en afgieten van pasta

    - 2000: introductie van de betoverende lijn Accademia – Five Ply.

  • 2005 - HET JAAR VAN VERANDERING


    Lagostina sloot zich in 2005 aan bij het wereldwijd werkende Groupe SEB en versterkte daarmee de expertise van de groep in uitmuntende roestvrij stalen kookbenodigdheden.

    Daarna worden de positionering en de identiteit van het merk opnieuw duidelijk gedefinieerd aan de hand van de volgende kernbegrippen: levenslust en een evenwichtige balans tussen traditioneel en eigentijds.


    Creatieve geesten met een sterke persoonlijkheid hebben van het verhaal van Lagostina een buitengewoon successtory gemaakt.

    De passie voor culinaire kunst en industrieel vakmanschap zijn, naast het karakteristieke savoir-faire en het succes, de fundamenten van dit geweldige bedrijf.